Valg på Aalborg Universitet
Når du er valgt ind
Valg på Aalborg Universitet
Når du er valgt ind
Økonomisk tilskud til studenterorganisationer
Som støtte til det studenterpolitiske arbejde på AAU, afsætter universitetet hvert år en pulje, hvorfra der udbetales et såkaldt valgtilskud til hver valgt studenterrepræsentant til universitetets kollegiale organer. Valgtilskuddet udbetales til den organisation eller studenterforening, der har opstillet den pågældende kandidat.
Valgtilskuddet kan ikke udbetales til enkeltpersoner. Såfremt der ved valget er indvalgte, der ikke tilhører en organisation eller studenterforening, fordeles deres del af puljen på de øvrige kandidater.
Der henvises til ”Valgtilskud til de studerende - procedurer” for øvrige krav og betingelser i forbindelse med udbetaling og forbrug af valgtilskudsmidlerne.
AAU modtager hvert år via finansloven et tilskud til fordeling blandt de studerendes råd. Det er en betingelse for tildelingen af statstilskuddet, at der på institutionen er fastlagt kriterier for fordelingen af midlerne, at disse kriterier er offentligt tilgængelige, og at institutionen hvert år desuden offentliggør, hvorledes tilskuddet konkret er uddelt.
På AAU fordeles statstilskuddet ligeligt mellem den/de organisationer eller studenterforeninger, hvis repræsentanter er valgt til de to pladser til studerende i universitetets bestyrelse.
FORDELING AF STATSTILSKUD:
2022:
Linea Winkler Pedersen-Ulrich, Studentersamfundet - 63.311 kr.
Marie Elisabet Strøyberg, Studentersamfundet - 63.311 kr.
2023:
Marie Elisabet Strøyberg, Studentersamfundet - 67.251 kr.
Daniel Sejr Vitagliano, AMPED - 67.251 kr.
2024:
Daniel Sejr Vitagliano, AMPED - beløb afventer
Bertil Weis Jørgensen, Studentersamfundet - beløb afventer
Spørgsmål vedr. fordeling af statstilskud eller valgtilskud til de studerende kan rettes til:
Michael Rasmussen, michaelr@adm.aau.dk
Økonomiafdelingen, AAU Fælles Service
Diplomer
De studerendes deltagelse i AAU’s styrende organer er vigtig for at give de studerende indflydelse på, hvordan AAU’s uddannelser bedst udvikles fra et studenterperspektiv. Som en konkret anerkendelse for engagementet vil indvalgte studerende i AAU’s styrende organer derfor modtage et diplom. I diplomet er der blandt andet beskrevet de opgaver, de har været med til at varetage, samt de kompetencer de har fået ved at sidde med i det styrende organ. Diplomerne er derfor et oplagt supplement til de studerendes CV.
Diplomerne udstedes, når den studerendes udtræder af det styrende organ. Hvis den studerende ikke uopfordret modtager et diplom, kan den studerende henvende sig til den pågældende sekretariatsbetjener af det styrende organ. Alle studerende, der har siddet i et styrende organ har ret til et diplom, dog under forudsætning af at de har deltaget i et tilfredsstillende omfang. Det er formanden for det pågældende styrende organ, der beslutter, hvorvidt diplomet kan udstedes til den konkrete studerende på baggrund af dennes medlemsperiode og engagement.
Diplomerne skal udstedes i forbindelse med den studerendes udtræden af det pågældende styrende organ. Det er det styrende organs sekretariatsbetjener, der er ansvarlig for at sikre, at diplomskabelonen rekvireres, udfyldes og udstedes til den studerende.
Skabelonerne til diplomerne kan hentes via nedenstående link, hvor der både ligger danske og engelske versioner. På siden findes flere informationer om, hvordan skabelonerne skal udfyldes.
Du kan finde diplomskabelonerne her.
Tavshedspligt
Studerende er underlagt tavshedspligt om de personfølsomme og fortrolige oplysninger, som de bliver bekendt med i forbindelse med arbejdet i et af AAU’s styrende organer. Det kan f.eks. være personfølsomme oplysninger om andre studerende. Det kan også være oplysninger, som af andre grunde ikke må videregives til uvedkommende.
Ved at underskrive en erklæring om tavshedspligt erklærer den studerende, at vedkommende vil overholde reglerne om tavshedspligt og er bekendt med, at en overtrædelse af tavshedspligten vil være en overtrædelse af Aalborg Universitets Regler om Disciplinære Foranstaltninger. Det er ikke en betingelse for indtræden i et organ, at en studerende underskriver en erklæring, da en studerende under alle omstændigheder er underlagt reglerne om tavshedspligt i forbindelse med arbejdet i et af AAU’s styrende organer. Erklæringens primære formål er at styrke de studerende opmærksomhed på reglerne om tavshedspligt i forbindelse med arbejdet i et styrende organ.
I forbindelse med en studerendes indtræden i et af AAU’s styrende organer, hvad enten dette sker ved valg eller udpegning, er der med underskrift af en erklæring om tavshedspligt mulighed for at styrke den studerendes opmærksomhed på, at de er underlagt tavshedspligt i relation til de personfølsomme og fortrolig oplysninger, som de studerende bliver bekendt med i forbindelse med arbejdet i det styrende organ. Det er formanden for det enkelte organ, der vurderer, hvorvidt de indvalgte studerende skal anmodes om at underskrive en erklæring i forbindelse med indtræden. Anvendelsen af erklæringen er ikke et krav, og den studerendes underskrift kan ikke sættes som en betingelse for at indtræde i et organ. Erklæringens primære formål er at styrke opmærksomheden på tavshedspligten og dokumentere, at den studerende er vejledt om sin tavshedspligt. Såfremt en eller flere studerende ikke ønsker at underskrive erklæringen, anbefales det, at sekretariatsbetjeneren af det styrende organ gør et notat om dette og samtidig vejleder de studerende om, at de er underlagt tavshedspligt i forbindelse med arbejdet i organet, uafhængigt af om de underskriver erklæringen eller ej. Det bør fremgå af notatet, at den studerende er vejledt om tavshedspligten. Det anbefales at notatet journaliseres i WZ.
Du kan finde en dansk version af erklæringen om tavshedspligt her.
Du kan finde en engelsk version af erklæringen om tavshedspligt her.
Kontakt
Kontakt Valgsekretariatet på tlf. 9940 7325 / 9940 7334 eller mail:
Kontakt Valgsupport på tlf. 9940 2441 eller mail: